Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Από το Α ως το Ω, πώς κύλησε η χρονιά που φεύγει στα media.

Κανάλια που άλλαξαν χέρια, συνδρομητικές που πωλούνται, σταθμοί που δημιουργήθηκαν ή… επιστρέφουν, παρουσιαστές που άλλαξαν στέγη, αθλητικά τηλεοπτικά δικαιώματα.

Το 2019 φεύγει και ιδού τα 24 σημεία, σε μορφή Α – Ω, που άφησε πίσω του στη μιντιακή επικαιρότητα. 

Αλαφούζος. Μιμούμενος τον… Αλέξη Τσίπρα στην προσπάθεια διεύρυνσης του ΣΥΡΙΖΑ, επιχειρεί να μετατρέψει τον ΣΚΑΪ σε ένα κανάλι ψυχαγωγίας, αντί για ειδησεογραφικό. Μετά το «Survivor» έρχεται το «Big Brother», μεσολάβησαν ριάλιτι σχέσεων, μόδας, εκπομπές lifestyle τύπου Λιάγκα, τηλεπαιχνίδια, μέχρι και σειρές. Η τηλεθέαση, προς ώρας, κρίνεται ικανοποιητική ενώ «προίκα» αποτελεί η διπλή πρωτιά του καναλιού στις ισάριθμες νύχτες των εκλογών της χρονιάς.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Βαρδινογιάννης. Αναδείχθηκε στον υπ’ αριθμόν ένα παίκτη των ελληνικών media με την εξαγορά του Alpha. Οταν προχώρησε στην κίνηση, ήταν όμως το πρώτο κανάλι σε τηλεθέαση, πλέον είναι τέταρτο την ώρα που το «ομόσταβλο» Star έχει σταθερά νούμερα, τα οποία… εκτίναξαν «GNTM» και «Master Chef». Βέβαια το δελτίο του παραμένει σταθερά πρώτο σε τηλεθέαση. Ερώτημα πάντως αποτελεί το μέλλον του Alpha αναφορικά με πρόσωπα σε κομβικές θέσεις και, κυρίως, «παχυλά» συμβόλαια».

Γέμισε… τέταρτη εξουσία η Βουλή, καθώς το 2019 ήταν έτος εκλογών. Αρκετοί επαγγελματίες των ΜΜΕ ζήτησαν σταυρό για την είσοδό τους στο ελληνικό κοινοβούλιο. Αλλοι προβεβλημένοι, άλλοι όχι. Εκλέχθηκαν, μεταξύ άλλων οι πρώην του ΣΚΑΪ Κωνσταντίνος Μπογδάνος και Μπάμπης Παπαδημητρίου με τη ΝΔ, δεν τα κατάφερε όμως ο Αντώνης Πανούτσος, βγήκαν (επίσης με τη ΝΔ) οι Φωτεινή Πιπιλή, Θοδωρής Ρουσόπουλος, Αννα Καραμανλή, Σοφία Βούλτεψη, Δημήτρης Μαρκόπουλος, Γιάννης Αδριανός, Σίμος Κεδίκογλου, Κώστας Γκιουλέκας και Γιάννης Λοβέρδος. Από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ μπήκαν στους 300 οι Νίκος Φίλης, Νάσος Αθανασίου, Γιώργος Βαρεμένος, Χρήστος Γιαννούλης, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης και Θεοδώρα Αυγέρη και από το ΚΚΕ η Λιάνα Κανέλλη.

Δικαιώματα, τηλεοπτικά, αθλητικά. Αρκετά deals έκλεισαν. Στα σημαντικότερα, για πρώτη φορά στα χρονικά, μια μεγάλη αθλητική διοργάνωση (Μουντιάλ ή Euro) δεν κατέληξε στην ΕΡΤ αλλά σε ιδιωτικό κανάλι. Ο ΑΝΤ1 απέκτησε τα δικαιώματα για το Euro 2020 κάνοντας την έκπληξη, αν και ακούγεται ότι ψάχνει και για τηλεοπτικό… συμπαίκτη. Πρωτοφανές το επικείμενο καλοκαίρι, τηλεοπτικά, στην αυγή μιας νέας εποχής. Κατά τα λοιπά αυτά της Formula 1 κατέληξαν στην ΕΡΤ, την οποία κατόπιν μοιράστηκε με την Cosmote TV αποκτώντας την παράλληλη μετάδοση των τελικών Champions και Europa League. Το One έδειξε τον τελικό του Copa Libertadores και έκλεισε, από τη νέα χρονιά, το Κύπελλο Αγγλίας, η Nova ανανέωσε με την Euroleague ως το 2023 και η ΕΡΤ πήρε το μπασκετικό Champions League.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Ελληνική μυθοπλασία. Υστερα από αρκετά χρόνια, ελληνικές σειρές διέπρεψαν και κέρδισαν την εμπιστοσύνη του κοινού. Κυρίως οι «Αγριες Μέλισσες» του ΑΝΤ1 και το «Κόκκινο Ποτάμι» του Open επανέφεραν τις υψηλές τηλεθεάσεις σε ποιοτικά προγράμματα και όχι… σκουπίδια τύπου «My style rocks». Και, κυρίως, έδωσαν στον τηλεθεατή να καταλάβει ότι υπάρχει και… κάτι άλλο. Αν μη τι άλλο, μια ελπιδοφόρος εξέλιξη, ενώ επανέρχεται και το «Καφέ της Χαράς» στον ΑΝΤ1.

Ζήτημα χρόνου ήταν οι αθλητικές μεταδόσεις να ακολουθήσουν τον δρόμο που χάραξαν οι ταινίες και οι σειρές, ήτοι αυτόν του διαδικτύου. Η παγκόσμια εξάπλωση και ανάπτυξη του Netflix, σε συνδυασμό με την επιτυχία του αντίστοιχου αθλητικού DAZN έφεραν, νομοτελειακά, και την εξαγορά ακριβών ποδοσφαιρικών δικαιωμάτων από over the top πλατφόρμες. Η Amazon έκανε ήδη την αρχή, εξασφαλίζοντας 20 ματς τον χρόνο της Premier League αλλά και μετάδοση μέρους του Champions League στη Γερμανία. Μέσα στο 2020 αρχίζει η περαιτέρω ανάπτυξη των Disney+ και Apple TV ενώ το Facebook, προσωρινά, παρακολουθεί διακριτικά έχοντας ήδη όμως κάνει κάποιες πειραματικές μεταδόσεις αγώνων. Και έπεται συνέχεια…

Ηigh definition; Παλιά. Με τροποποίηση που κατέθεσε η κυβέρνηση στον αναπτυξιακό νόμο, προβλέπει πως οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα μπορούν να εκπέμπουν σε τυπική ευκρίνεια (SD) και μετά το 2022 (και έως τότε, ως ίσχυε), «αν δεν είναι εφικτή η εκπομπή σε υψηλή ευκρίνεια (HD)». Πρακτικά πρόκειται για την υποχρέωση μετάβασης στο Τ2 που ανέμεναν οι δυο πάροχοι δικτύου (ΕΡΤ και Digea) προκειμένου να προγραμματίσουν επενδύσεις σε νέους ψηφιακούς πομπούς και την κατανομή των προγραμμάτων τους ανά συχνότητα. Και, μετά την απώλεια των 700 MHz η Digea θα κατέχει τρεις διαύλους και η ΕΡΤ δυο, δηλαδή χωρίς την χρήστη του νέου πρότυπου DVB-Τ2, δεν θα χωράνε όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί σε HD, εκτός και αν συνεχίσουν να εκπέμπουν μόνο σε SD!

Θέμος Αναστασιάδης. Η πιο ηχηρή απώλεια των media μέσα στο 2019 ασχέτως τι πίστευε ο καθείς για τον ίδιο. Επί σειρά ετών εκδότης του «Πρώτου Θέματος», του οποίου υπήρξε εμπνευστής, αλλά και παρουσιαστής του «ΟΛΑ» σε Alpha και ΑΝΤ1, «έφυγε» τον Ιανουάριο, στα 61 του χρόνια. Μέσα στο 2019 «έφυγαν» επίσης κι άλλες εμβληματικές προσωπικότητες της δημοσιογραφίας, όπως οι Ροδόλφος Μορώνης, Βασίλης Λυριτζής, Κώστας Σγόντζος, Αντώνης Πυλιαρός, Χρήστος Σιαμαντάς.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Ιντερνετική… μπάλα εν Ελλάδι; Εγινε κι αυτό. Η αλλαγή κυβέρνησης προκάλεσε την αθέτηση από πλευράς ΕΡΤ της συμφωνίας με τον ΠΑΟΚ και οι προσβλητικές, όπως τις χαρακτήρισαν από την ΠΑΕ, προτάσεις της Nova έφεραν τη δημιουργία του διαδικτυακού PAOK TV, πρωτόγνωρου για τα ελληνικά δεδομένα και που… αγκαλιάστηκε αμέσως από τους φιλάθλους της ομάδας. Η επιτυχία ήταν τέτοια που επανενεργοποίησε, ως όλα δείχνουν, τα πλάνα και στην «Ενωση» για το AEK TV.

Κάλυψη. Ως το τέλος του 2019 προβλεπόταν η ολοκλήρωση της καθολικής κάλυψης της χώρας με ψηφιακό σήμα, με την εφαρμογή του νόμου επιδότησης κατοίκων, με κουπόνι παροχής υπηρεσιών είτε για την Cosmote, είτε για τη Digea. Ωστόσο υπάρχει πρόβλημα σε όσους δήμους των προβληματικών περιοχών της χώρας, έχουν επιλέξει την Digea επειδή υφίσταται ο όρος της απαραίτητης συμπλήρωσης τουλάχιστον 547 κατοίκων ανά περιοχή, προκειμένου να προχωρήσει στην εγκατάσταση και λειτουργία συμπληρωματικού αναμεταδότη ψηφιακού σήματος.

Λυμπεράκη. Ισως η… μεταγραφή της χρονιάς στην ελληνική τηλεόραση. Αποχώρησε άμα τη λήξει του συμβολαίου της με τον ΣΚΑΪ επιλέγοντας, αντί για το δεύτερο σκαλί, τον ρόλο της πρωταγωνίστριας ως παρουσιάστριας του δελτίου του Open αντί της Ελλης Στάη. Στην Παιανία πέτυχαν διάνα καθώς τα ποσοστά είναι σταθερά ικανοποιητικά σε τηλεθέαση και η Νίκη Λυμπεράκη ετοιμάζεται, με το νέο έτος, και για την παρουσίαση πολιτικής εκπομπής που βρίσκεται στα… σκαριά.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Από κοντά και η εξαιρετική, στο πρωινό του Open, Ντόρα Κουτροκόη που από την αρχισυνταξία του «Καλημέρα Ελλάδα» στον ΑΝΤ1 πλαισιώνει τον Ακη Παυλόπουλο ενώ στις «νικήτριες» της χρονιάς ήταν και η Κατερίνα Παναγοπούλου στην παρουσίαση του δελτίου του Star.

Μega οσονούπω, aka One. Μια μπερδεμένη ιστορία που σταδιακά ξετυλίγεται. Αρχικώς η Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη λάνσαρε το διαδικτυακό One Channel με μότο «το μεγάλο κανάλι» (ναι, του Mega). Μετά το διαδίκτυο άρχιζε να προβάλλεται και μέσω συνδρομητικών πλατφορμών και, ενώ αναμενόταν στα τέλη του ’19 να βγει και… κανονικά, η Alter Ego κέρδισε τον πλειστηριασμό για το Mega. Τα πλάνα για το One «πάγωσαν» και αναμένεται η επάνοδος του (πραγματικού) megaλου καναλιού, αργά ή γρήγορα.

Νova. Στην Alter Ego, συμφερόντων Μαρινάκη, οδεύει η Forthnet με την επικύρωση της συμφωνίας να αναμένεται ως τον Φεβρουάριο. Οι πιστώτριες τράπεζες έλαβαν προσφορά ύψους 41 εκατ. ευρώ, διατηρώντας μέρος των μετοχών που κατέχουν (32,8%) ενώ η πλευρά Μαρινάκη θα μειοψηφεί με ποσοστό 22%. Το πιο σημαντικό κομμάτι της επικείμενης συμφωνίας αφορά στο «κούρεμα» των δανείων συνολικού ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Ξεχωριστό. Από τον Φεβρουάριο η ΕΡΤ… αυξήθηκε με την εμφάνιση του καναλιού ΕΡΤ Sports, του πρώτου αμιγώς αθλητικού καναλιού της δημόσιας τηλεόρασης με 24ωρο ελεύθερο πρόγραμμα. Τότε η ΕΡΤ είχε τα δικαιώματα επτά ΠΑΕ της Super League, από το καλοκαίρι έπεσε στις τέσσερις αλλά συνεχίζει να έχει μπάσκετ, βόλεϊ, πόλο, στίβο αλλά και να δείχνει διεθνή γεγονότα όπως το Μουντιάλ Γυναικών ή το Euro U19.

Οver the top υπηρεσίες λάνσαραν μέσα στο έτος τα δύο μεγάλα συνδρομητικά κανάλια της χώρας. Αρχικώς η Nova έβγαλε την υπηρεσία Novaflix δίνοντας την ευκαιρία σε οποιονδήποτε το επιθυμεί να απολαμβάνει άμεσα, ευέλικτα και αποκλειστικά μέσω internet streaming, το πλούσιο κινηματογραφικό της θέαμα. ανεξαρτήτως παρόχου internet, με δυνατότητα ακόμη και offline. Κατόπιν η Cosmote TV λάνσαρε τη δική της ΟΤΤ υπηρεσία που αποτελεί την πρώτη streaming πλατφόρμα στην Ελλάδα και μία από τις λίγες διεθνώς, που συνδυάζει το ζωντανό πρόγραμμα των linear καναλιών με το on demand περιεχόμενο, κάνοντας στον χρήστη προτάσεις που ταιριάζουν καλύτερα στις προτιμήσεις και τις συνήθειές του. και η μόνη που προσφέρει premium περιεχόμενο σε όλες τις κατηγορίες προγράμματος, ανεξαρτήτως παρόχου.

Πάτωσαν. Αρκετά φιλόδοξα τηλεοπτικά προγράμματα ή πλάνα δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Στο Open η εκπομπή του Λάκη Λαζόπουλου δεν τράβηξε, στον ΣΚΑΪ η επάνοδος του megaλικού «Λόγω τιμής» πήγε… άκλαφτη, το «Divided» με τον Φώτη Σεργουλόπουλο στον Alpha καταποντίστηκε και το «Final Four» με τη Ζέτα Μακρυπούλια δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Ριάλιτι. Το «Survivor» δεν έπιασε τα αναμενόμενα νούμερα, σε αντίθεση με τα δύο του STAR, ήτοι «Master Chef» και «GNTM»… που σάρωσαν στις τηλεθεάσεις, όπως και το «My style rocks» του ΣΚΑΪ, με «αέρα» ανανέωσης και στο νέο έτος. Αντιθέτως το «Power of love» προκάλεσε περισσότερο αρνητικά σχόλια παρά έφερε καλά νούμερα. Στο Φάληρο άφησαν στην άκρη το ριάλιτι επιβίωσης, για να επαναφέρουν το «Big Brother» ενώ στον ΑΝΤ1… κάηκαν πέρυσι με το «Nomads» και δεν ξανασχολήθηκαν.

Συνέντευξη της… χρονιάς δεν ήταν άλλη από την προεκλογική παρουσία του Αλέξη Τσίπρα στον «εχθρικό» ΣΚΑΪ. Οι καυτές ερωτήσεις της Σίας Κοσιώνη, τα εριστικά σχόλια του Αλέξη Παπαχελά και οι απαντήσεις του τέως πρωθυπουργού ανέβασαν, κατά γενική ομολογία, το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ αφού οι τηλεθεατές είδαν με συμπάθεια την εμφάνιση του Τσίπρα… εκτός έδρας.

Τύπος. Μαστίζεται, φυλλορροεί, δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στη μάχη με το διαδίκτυο. Ειδικά ο αθλητικός. Εξ ου και ψηφίστηκε, επί ΣΥΡΙΖΑ και με την ψήφο όλων (πλην ΚΚΕ), νόμος εφάπαξ ενίσχυσης έναντι 6 εκατ. ευρώ. Νόμος που τροποποιήθηκε επί Νέας Δημοκρατίας αλλά οι αντιδράσεις για τα ποσά και τον προορισμό επιδότησης, όπως ας πούμε στο… «Μακελειό», τον ακύρωσαν και αναμένεται νέος την άνοιξη του 2020.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Υποψήφιες για «σειρές της χρονιάς» ήταν πολλές. Ωστόσο μία έκανε περισσότερο αίσθηση από οποιαδήποτε άλλη, παγκοσμίως: το «Chernobyl» της ΗΒΟ, βασισμένη στο πυρηνικό δυστύχημα του Τσερνόμπιλ, το οποίο έλαβε χώρα στις 26 Απριλίου 1986, και στη συλλογική προσπάθεια της ομάδας ανθρώπων που αντιμετώπισε το πρόβλημα και θυσιάστηκε για την επίλυσή του. Η σειρά έχει καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ βαθμολογίας από τους χρήστες του IMDb- της δημοφιλέστερης ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πληροφορίες για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Φλας μπακ στο παρελθόν και επάνοδος, οσονούπω, του brand game των 00s Flash.gr με την επικείμενη μετατροπή του Nooz.gr. Πού έγκειται η είδηση; Στην επί του πρακτέου επάνοδο και επαναδραστηριοποίηση της οικογένειας Κόκκαλη στα ελληνικά media. Επόμενο βήμα, μέσα στο 2020, αναμένεται να είναι ο ομώνυμος ραδιοφωνικός σταθμός ενώ πληροφορίες κάνουν λόγο και για εκδήλωση ενδιαφέροντος επί του τηλεοπτικού γίγνεσθαι. Πιθανώς για τοπική, αθηναϊκή συχνότητα.

Χάραξε νέο δρόμο, αναφορικά με αθλητικές εκπομπές, το «Football Stories» του ΑΝΤ1 που έγινε top trend κάθε Τρίτη βράδυ, ασχέτως επικαιρότητας, με τους Γιώργο Λέντζα και Αγγελο Γιακουμίδη να ταξιδεύουν από το Μπουένος Αϊρες ως την Κωνσταντινούπολη και το Λίβερπουλ και να παρουσιάζουν ιστορίες και ανθρώπους μεγάλων ντέρμπι.

Η μιντιακή ανασκόπηση του 2019!

Με καθιερωμένη υψηλή τηλεθέαση, το «Total Football» του Open, σταθερή αξία η «Αθλητική Κυριακή» ενώ το «Traction» (στο Star εδώ και λίγα χρόνια) με τον Κώστα Στεφανή έκλεισε 21 χρόνια αδιάλειπτης τηλεοπτικής παρουσίας! Και, σε αντιδιαστολή, το κανάλι και ο ραδιοσταθμός του ιδιοκτήτη της ΠΑΕ Παναθηναϊκός, ο ΣΚΑΪ του Γιάννη Αλαφούζου, δεν έχει πλέον ούτε μια αθλητική εκπομπή. Οι συγκρίσεις, αναπόφευκτες.

Ψηλά, ετησίως, είναι σε τηλεθέαση η Eurovision. Και το 2018-19, ελλείψει Παγκοσμίου Κυπέλλου ή Euro, έλαβε την πρωτοκαθεδρία από πλευράς τηλεθέασης, στη σεζόν, φέρνοντας στην ΕΡΤ κατά μέσο όρο, 1.847.000 τηλεθεατές, τηλεθέαση 17,8% και τηλεμερίδιο (ήτοι, επί των ανοικτών δεκτών) 50,9%. Από κοντά και τα reality, με κυρίαρχο το «Master Chef» του Star (επεισόδιο 22/5/2019, 1.437.000 και 13,8% με 34,9%), αλλά και η ελληνική μυθοπλασία όπως το «Τατουάζ» του Alpha (επεισόδιο 14/2/2019, 1.371.000 και 13,2% με 33,2%).

Ωρα… πρωθυπουργού η ΕΡΤ καθώς, κλασικά, δέχεται αλλαγές σε κάθε αλλαγή κυβέρνησης. Ο Κωνσταντίνος Ζούλας και ο Γιώργος Γαμπρίτσος αλλάζουν τα δεδομένα με το πλάνο τους, το οποίο μακροχρόνια προσβλέπει στο να βγει η δημόσια τηλεόραση από τον κρατικό προϋπολογισμό και να εξελιχθεί σε ένα ανταγωνιστικό κανάλι, ωσάν ιδιωτικό αλλά με κρατικά χρήματα και με βλέμμα στον ανταγωνισμό της τηλεθέασης. Εφικτό; Συν τω χρόνω, θα φανεί. Προηγείται, την άνοιξη του ’20, η εθελουσία έξοδος 300-400 εργαζομένων…